In 2023 ging het lokaal bestuur op zoek naar de raakvlakken tussen inwoners, tweedeverblijvers, bezoekers, bestuur en onze stad. Doel? Een hechte gemeenschap maken, trots bouwen rond het merk 'Blankenberge' en zoeken naar de ware identiteit van onze stad.
Die analyse was het resultaat van strategische oefeningen, workshops, diepte-interviews, concurrentieanalyse en trendwatching. Daarnaast vulden meer dan 1000 personen vorig jaar een enquête in: 702 inwoners en 311 bezoekers om precies te zijn. Er volgden héél wat diepte-interviews met verschillende doelgroepen. Op basis van de onderzoeksresultaten kwamen we tot tien speerpunten.
Daarmee gingen we in 2024 aan de slag: we bouwen samen aan een vernieuwend en sterk Blankenbergs verhaal waar we trots op zijn. Dat stralen we de komende jaren uit in al onze communicatie.
Het verhaal van de stad (her)schrijven, dat doen we samen met jou!
01. De Blankenbergenaar is verliefd op zijn steedje
Blankenbergenaars zijn vriendelijk, hebben de voetjes op de grond en het hart op de tong. Ze dragen hun stad in het hart en laten dat duidelijk merken. Gevraagd naar hoe fier ze zijn op hun stad, geven ze een stevige 8/10.
02. De Blankenbergenaar blijft vol passie zijn stad verdedigen
De vooroordelen over de stad bekampt de Blankenbergenaar vurig en blijvend. Soms moeten de inwoners dat teveel doen, maar ze blijven de stad vastberaden verdedigen.
03. De Blankenbergenaar verwacht meer respect van bezoekers
Waar heeft de Blankenbergenaar een hekel aan? Toeristen zonder manieren die denken dat ze alles mogen. Sommige bezoekers versterken soms het negatieve beeld van de stad. Ook de media versterken door eenzijdige berichtgeving vaak de vooroordelen. Positiviteit mag én moet meer getoond worden.
04. Nieuwkomers zoeken naar een plekje in hun stad
Nieuwe Blankenbergenaars moeten hun plekje zoeken in de hechte gemeenschap die onze stad is. De Blankenbergenaar staat open om hen te leren kennen en doet dat liefst via het gemeenschaps- en verenigingsleven. Draagt de nieuwkomer bij in de gemeenschap, dan raakt die snel geïntegreerd.
05. Blankenberge is de zee. Blankenberge is de Pier
Blankenberge is de zee. Het is de Pier, de jachthaven, het staketsel, de dijk, het strand en het visserijverleden. Vraag je inwoners waarvoor Blankenberge moet bekend staan, dan staat op nummer één de Pier en op nummer twee het strand.
06. Blankenberge snakt naar nog meer volkse levendigheid
De Blankenbergenaar houdt van een bruisende stad. Het lokaal bestuur biedt al heel wat folkloristische evenenmenten aan zoals Havenfeesten, carnvaval en bloemencorso. Toch snakt de Blankenbergenaar naar nog meer charme en volkse sfeer om de ziel van de stad nog beter in de verf te zetten.
07. Blankenberge moet het evenwicht bewaken
Blankenberge is rustig in de winter, maar over de koppen lopen in de zomer. De inwoners verwachten dat in de winter het aanbod meer op hen wordt afgestemd. De stad moet het evenwicht bewaren. Ze kan dat doen door het verenigingsleven een push te geven en meer te activeren in het winterseizoen.
08. Blankenbergse jongeren willen meer gehoord worden
Jongeren willen graag een stad die bruist. Door het brede aanbod voor senioren hebben ze het gevoel dat ze soms uit de boot vallen. Het lokaal bestuur biedt een ruime waaier aan evenementen, jongeren-, cultuur- en sportactiviteiten aan.
Toch wil deze groep graag nog meer gehoord worden.
09. Blankenberge is liefde op het tweede gezicht
Door de vooroordelen wordt Blankenberge niet altijd als eerste
vakantiebestemming gekozen. Wie hier nog niet kwam, neemt simpelweg de vooroordelen van anderen over. De eerste kennismaking met de stad kan daardoor een hele tijd op zich laten wachten. Zonde. Want zowat iedereen die er eens is geweest, zegt aangenaam verrast te zijn
door de badstad. Velen verkiezen vanaf dan ook Blankenberge boven
andere kuststeden. Blankenberge is dus liefde op het tweede gezicht.
10. Blankenberge is nostalgie
De Blankenbergenaar kent een overweldigend gevoel van nostalgie: soms leek het vroeger beter. Blankenberge is een verzameling van verhalen, herinneringen en ervaringen.
Die nostalgie moet de stad blijven uitdragen. Trots zijn op het verleden, nieuwsgierig naar morgen.