Woonzorgcentrum De Strandjutter

Door de hoge vaccinatiegraad in het woonzorgcentrum zal de bezoekersregeling voorzichtig versoepeld worden. Voorzichtigheid blijft geboden: de basisregels betreffende hygiëne en bescherming voor contacten blijven cruciaal, ook al is iedereen gevaccineerd.

Bezoekregeling vanaf woensdag 24 februari 2021

Vanaf woensdag 24 februari 2021 kan elke bewoner twee bezoekers, afwisselend, ontvangen op de kamer. Deze bezoekers blijven dezelfde gedurende 14 dagen en kunnen nadien desgewenst wijzigen.

Alle bezoeken zullen op de kamer plaatsvinden, niet meer in de bezoekersruimtes. Volgende richtlijnen moeten in acht genomen worden:

  • Voorafgaand aan het bezoek moet de bezoeker als wisselende bezoeker geregistreerd zijn. Dit gebeurt bij voorkeur via e-mail (socialedienst.wzc@blankenberge.be) of telefonisch (T 050 43 12 51). 

  • Er wordt één bezoeker per dagdeel (voormiddag/namiddag) toegelaten op de kamer. De wisselende bezoekers spreken onderling af wie wanneer komt.

  • Het inboeken van een afspraak via www.afspraken.be blijft noodzakelijk! Dit om het aantal personen in het gebouw te beperken.
    De bezoekuren worden uitgebreid. Bezoek zal mogelijk zijn in de voormiddag van 9.30 tot 11.30 uur en in de namiddag van 13.30 tot 16.30 uur. Bezoekers dienen het woonzorgcentrum te verlaten in de voormiddag tegen 12 uur en in de namiddag tegen 17 uur. Bezoekers hoeven zich niet exact op het ingeboekte uur aan te melden. Valt het tijdsslot in de voormiddag dan kan de bezoeker tussen 9.30 en 11.30 uur op bezoek komen, hetzelfde geldt voor de namiddag (tussen 13.30 en 16.30 uur).

  • Beperk het bezoek in tijd. Indien de bezoeker langer dan 30 minuten op de kamer blijft, dient het raam op kipstand te worden gezet en dient de deur open te blijven staan zodat de kamer voldoende verlucht blijft.

  • Bezoekers gaan rechtstreeks naar de kamer. Er is geen toegang tot de gemeenschappelijke ruimtes. Wanneer de bewoner niet op de kamer is, blijft de bezoeker op de kamer wachten. De bezoeker drukt op de oproepbel en een medewerker zal de bewoner naar de kamer brengen.

  • Bezoekers respecteren tijdens het bezoek alle voorzorgsmaatregelen.

  • Bezoekers komen niet op bezoek bij ziektesymptomen.

Voor palliatieve en besmette bewoners geldt een aparte regeling. Hiervoor kan je afspreken met de hoofdverpleegkundige van de dienst.

Buitenactiviteit

Het spreekt voor zich dat het veiliger is om mensen buiten te ontmoeten.

De bewoners kunnen vrij het woonzorgcentrum verlaten. Hierbij gelden dezelfde regels als voor iedereen in de bevolking. Bijvoorbeeld een winkelbezoek kan, een bezoek aan meerdere familieleden tegelijkertijd niet.

Een wandeling buiten kan met vier contacten. Indien de bewoner zich niet zelfstandig kan verplaatsen, wordt de bewoner begeleid door één van de wisselende contacten tijdens de afgesproken periode. Hiervoor kan een afspraak gemaakt worden via www.afspraken.be. Enkel geregistreerde wisselende bezoekers zijn toegelaten in het gebouw!

Aan de ingang wordt ontsmettingsmateriaal voorzien om handen en mobiliteitshulpmiddelen te ontsmetten.

Contacten tussen bewoners

Vanaf maandag 22 februari 2021 wordt een versoepeling voorzien in de contacten tussen de bewoners binnen eenzelfde bubbel (De Jutter/Te Borgen/De Kruwer). Zo zullen er dagzaal-overschrijdende activiteiten georganiseerd worden. Het dragen van een mondneusmasker is hierbij verplicht.

Ook het restaurant wordt normaal gezien vanaf 1 maart 2021 opnieuw geopend voor het middag- en avondmaal. Het restaurant wordt zo ingedeeld dat bewoners (rekening houdend met hun bubbel) een tafel toegewezen krijgen.

Uitwisseling spullen

Van maandag tot en met vrijdag (van 10.30 tot 13.30 uur en op dinsdag van 17 tot 18 uur) kunnen spullen en vuile/propere was uitgewisseld worden via het ergolokaal. Het lokaal is enkel toegankelijk langs de buitenzijde. Vanaf woensdag 24 februari zal het ergolokaal elke werkdag open zijn van 10.30 tot 18 uur.

Het ergolokaal is zo ingericht dat er per dienst twee rekken werden voorzien. Een eerste rek waar de propere was, de boodschappen, pakjes, brieven, kaartjes,… geplaatst kunnen worden. Elke bewoner heeft een eigen plek in dit rek, gesorteerd volgens dienst en kamernummer. Een tweede rek is enkel bedoeld voor het ophalen van vuile was. Het vuile wasgoed wordt op dinsdag en donderdag op de rekken geplaatst. 

Spullen (post, pakjes, kleine attenties, boodschappen)

Mogen wij je vragen om de spullen die je deponeert te naamtekenen. Zo vergemakkelijkt het de bedeling op de dienst. Ook vragen wij met aandrang om geen bederfbare voedingswaren mee te brengen.

Briefwisseling die binnenkomt aan de bewoner via bpost en die moet meegegeven worden met de familie, wordt op het rek van de propere was gelegd, bij de naam van de desbetreffende bewoner. De brieven worden niet meer doorgestuurd.

Richtlijnen was

De vuile was die je komt ophalen zit in een plastiek zak. Gebruik bij het terugbrengen niet de zak die je kreeg bij het ophalen van de vuile was. Herbruikbare zakken die je meegaf bezorgen wij zo snel mogelijk terug.

Het is mogelijk om de bewonerswas met directe ingang tijdelijk door de wasserij, Clova, te laten behandelen. Als je dit wenst, vragen wij om dit door te geven aan de Sociale Dienst. Een prijslijst kan je bij de Sociale Dienst opvragen.

Cafetaria

De cafetaria is momenteel gesloten.

Kapper en pedicure

Voorlopig zijn de kapper en pedicure niet toegelaten in het woonzorgcentrum.

Schenkingen

Het woonzorgcentrum De Strandjutter wil iedereen heel hartelijk bedanken voor de steun die zij de voorbije weken mocht ontvangen.
Door de vele steunbetuigingen, kaartjes, brieven, tekeningen en talrijke schenkingen steken particulieren en bedrijven de bewoners en het personeel een hart onder de riem.

Dankzij de vele initiatieven werden bewoners en personeel verwend met chocolade, (pannen)koeken, dranken, seizoensgroenten en -fruit, enzovoort. Daarnaast ontving De Strandjutter ook (zelfgemaakt) beschermingsmateriaal dat ervoor zorgt dat er op een veilige manier gewerkt kan worden.

Alle schenkingen – groot en klein – worden ten zeerste geapprecieerd. Het medeleven en de steun is hartverwarmend. Bedankt!

Naast bewoners, familieleden, medewerkers, vrijwilligers en buren willen we ook graag bedanken: N-VA Blankenberge-Uitkerke, sp.a Blankenberge-Uitkerke, Tropicana Zeebrugge, De Cuyper Gilbert, Fedactio, Handelsgebuurtekring Centrum/Uitkerke, Lionsclub, Bistro De Boeie, Bvba Wim Tanghe, Jim’z Hair Studio, Lokale politie Blankenberge-Zuienkerke, Technische dienst LBB, Björn Prasse, Colruyt Blankenberge, wijnhuis Vermeersch, Delhy, Galler, Leonidas, VTI Zeebrugge, Hema, Van Herck Henri en Carla, Nestlé,…