Woonzorgcentrum De Strandjutter

Bezoekregeling vanaf maandag 30 november 2020 tot nader bericht

Vanaf maandag 30 november 2020 is er een uitbreiding van de bezoekersregeling. Een tweede wisselende bezoeker kan afzonderlijk in de voormiddag op bezoek komen in de bezoekersruimte. Ter verduidelijking:

Contactmogelijkheden

Momenteel zijn er twee contactmogelijkheden: skype- en bezoekmomenten. Je beslist zelf van welke contactmogelijkheden je gebruik wenst te maken. Graag willen wij je er nadrukkelijk op wijzen dat ondanks de in acht name van de voorzorgsmaatregelen er een groter risico op besmetting is bij een bezoekmoment dan bij een skypemoment.

Bezoek

Voor het bezoek in het woonzorgcentrum maken we onderscheid tussen de vaste bezoeker en de wisselende bezoeker:

  • De vaste bezoeker is een nauw contact voor de bewoner en mag fysiek dicht bij de bewoner zijn voor langer dan 15 minuten. Enkel de vaste bezoeker mag op kamerbezoek in de namiddag. Indien hij/zij zich hier niet comfortabel bij voelt, kan er nog steeds een afspraak gemaakt worden in de bezoekersruimte, in de voormiddag.
  • De wisselende bezoeker is een sociaal contact en mag fysiek niet dicht bij de bewoner zijn, hiervoor wordt het plexischerm behouden en wordt een mondmasker gedragen. De wisselende bezoeker kan elke 14 dagen veranderen.
  • Alle andere bezoekers worden geweigerd. 

Bezoeken zijn mogelijk elke werkdag. In de voormiddag gaat het bezoek door in de bezoekersruimte en in de namiddag is er bezoek mogelijk op de kamer.

Alle bezoekers dienen altijd (zowel voor een kamerbezoek als voor een bezoek in de bezoekersruimte) een afspraak in te boeken via www.afspraken.be. Bezoeken zijn mogelijk op werkdagen, niet in het weekend en niet op feestdagen. Mocht het niet lukken om digitaal een afspraak te maken, kan je hiervoor telefonisch contact opnemen met de onthaalmedewerker via T 050 43 12 01 (elke werkdag tussen 11 en 12 uur). Een afspraak boeken via e-mail is niet mogelijk.

Een afspraak kan door omstandigheden (bijvoorbeeld ziekte) geannuleerd worden door de bewoner of door de organisatie. Desgevallend word je hiervan op de hoogte gebracht. Als bezoeker mag je gedurende 14 dagen voorafgaand aan het bezoek geen symptomen vertonen en gedurende de laatste 14 dagen niet positief getest zijn op COVID-19. De symptomen variëren van milde tot ernstige luchtwegaandoeningen met koorts, hoesten en ademhalingsmoeilijkheden.

Voor palliatieve en besmette bewoners geldt een aparte regeling. Hiervoor kan je afspreken met de hoofdverpleegkundige van de dienst.

Kamerbezoek voor de vaste bezoeker

  • Is mogelijk op afspraak in de namiddag (13.30 tot 16.30 uur). Gelieve jouw bezoek tijdig af te ronden en ten laatste om 17 uur het woonzorgcentrum te verlaten.
  • Meerdere bezoeken per week zijn mogelijk, volgens aanbod website
  • Binnenkomen via de hoofdingang
  • Richtlijnen bij kamerbezoek:
    • Bij elk bezoek dien je je te registreren;
    • Je zet voor het betreden van het gebouw op correcte wijze een chirurgisch mondmasker op en houdt dit ten minste aan tijdens jouw verplaatsing binnen het gebouw. We raden ook aan om deze te blijven aanhouden op de kamer;
    • Je gaat rechtstreeks naar de kamer (of uitgang) en neemt geen contact op met medewerkers of andere bewoners. Ga niet op eigen houtje naar het bureel van de hoofdverpleegkundige/sociale dienst/andere. Als je een medewerker wenst te spreken of de bewoner is niet op de kamer, kan je een medewerker oproepen via de oproepbel in de kamer;
    • Vermijd het gebruik van de lift indien mogelijk, zeker als iemand anders al in de lift staat;
    • Je hebt geen toegang tot de gemeenschappelijke ruimtes. Ook niet om de bewoner op te halen, iets af te geven of een vraag te stellen aan een medewerker;
    • Beperk fysiek contact. Indien er toch fysiek contact is, is het aangewezen een mondmasker te dragen en extra handhygiëne toe te passen;
    • Het is aangewezen om bij het kamerbezoek het raam op kipstand te zetten en de deur open te laten staan in functie van ventilatie;
    • Handhygiëne respecteren;
    • Na het bezoek ontsmet je de stoel en de deurklink met de daarvoor voorziene ontsmetting;
    • Geen huisdieren toegelaten.

Bezoek in de bezoekersruimte (met plexiglas) voor de wisselende bezoeker

  • Is mogelijk op afspraak in de voormiddag (9.50 tot 11.10 uur)
  • Maximum 1 bezoek in de bezoekersruimte per week
  • Binnenkomen via de zijingang
  • Richtlijnen bij bezoek in de bezoekersruimte:
    • Bij elk bezoek dien je je te registreren;
    • Je zet voor het betreden van het gebouw op correcte wijze een chirurgisch mondmasker op en houdt dit ten minste aan tijdens jouw verplaatsing binnen het gebouw. We raden ook aan om deze te blijven aanhouden tijdens het bezoek;
    • Beperk fysiek contact. Indien er toch fysiek contact is, is het aangewezen een mondmasker te dragen en extra handhygiëne toe te passen;
    • Handhygiëne respecteren;
    • Geen huisdieren toegelaten.

Skypemoment

Indien je een videogesprek wenst via Skype, kan je een afspraak vastleggen via www.afspraken.be. Het animatieteam kan de bewoners hierbij helpen.

Een videogesprek duurt maximum 15 minuten.

Als je zelf nog niet over Skype beschikt, verwijzen wij je graag door naar volgende link waar stapsgewijs de downloadprocedure wordt uitgelegd: https://www.seniorweb.nl/software/skype

Zwaaimoment

Zwaaimomenten zijn momenteel niet mogelijk.

Uitwisseling spullen

Van maandag tot en met vrijdag (van 10.30 tot 13.30 uur en op dinsdag van 17 tot 18 uur) kunnen spullen en vuile/propere was uitgewisseld worden via het ergolokaal. Het lokaal is enkel toegankelijk langs de buitenzijde.

Het ergolokaal is zo ingericht dat er per dienst twee rekken werden voorzien. Een eerste rek waar de propere was, de boodschappen, pakjes, brieven, kaartjes,… geplaatst kunnen worden. Elke bewoner heeft een eigen plek in dit rek, gesorteerd volgens dienst en kamernummer. Een tweede rek is enkel bedoeld voor het ophalen van vuile was. Het vuile wasgoed wordt op dinsdag en donderdag op de rekken geplaatst. 

Spullen (post, pakjes, kleine attenties, boodschappen)

Mogen wij je vragen om de spullen die je deponeert te naamtekenen. Zo vergemakkelijkt het de bedeling op de dienst. Ook vragen wij met aandrang om geen bederfbare voedingswaren mee te brengen.

Briefwisseling die binnenkomt aan de bewoner via bpost en die moet meegegeven worden met de familie, wordt op het rek van de propere was gelegd, bij de naam van de desbetreffende bewoner. De brieven worden niet meer doorgestuurd.

Richtlijnen was

De vuile was die je komt ophalen zit in een plastiek zak. Gebruik bij het terugbrengen niet de zak die je kreeg bij het ophalen van de vuile was. Herbruikbare zakken die je meegaf bezorgen wij zo snel mogelijk terug.

Het is mogelijk om de bewonerswas met directe ingang tijdelijk door de wasserij, Clova, te laten behandelen. Als je dit wenst, vragen wij om dit door te geven aan de Sociale Dienst. Een prijslijst kan je bij de Sociale Dienst opvragen.

Wandeling

Wandelingen kunnen momenteel helaas niet toegelaten worden.

Cafetaria

De cafetaria is momenteel gesloten.

Kapper en pedicure

Voorlopig zijn de kapper en pedicure niet toegelaten in het woonzorgcentrum.

Schenkingen

Het woonzorgcentrum De Strandjutter wil iedereen heel hartelijk bedanken voor de steun die zij de voorbije weken mocht ontvangen.
Door de vele steunbetuigingen, kaartjes, brieven, tekeningen en talrijke schenkingen steken particulieren en bedrijven de bewoners en het personeel een hart onder de riem.

Dankzij de vele initiatieven werden bewoners en personeel verwend met chocolade, (pannen)koeken, dranken, seizoensgroenten en -fruit, enzovoort. Daarnaast ontving De Strandjutter ook (zelfgemaakt) beschermingsmateriaal dat ervoor zorgt dat er op een veilige manier gewerkt kan worden.

Alle schenkingen – groot en klein – worden ten zeerste geapprecieerd. Het medeleven en de steun is hartverwarmend. Bedankt!

Naast bewoners, familieleden, medewerkers, vrijwilligers en buren willen we ook graag bedanken: N-VA Blankenberge-Uitkerke, sp.a Blankenberge-Uitkerke, Tropicana Zeebrugge, De Cuyper Gilbert, Fedactio, Handelsgebuurtekring Centrum/Uitkerke, Lionsclub, Bistro De Boeie, Bvba Wim Tanghe, Jim’z Hair Studio, Lokale politie Blankenberge-Zuienkerke, Technische dienst LBB, Björn Prasse, Colruyt Blankenberge, wijnhuis Vermeersch, Delhy, Galler, Leonidas, VTI Zeebrugge, Hema, Van Herck Henri en Carla, Nestlé,…