Groen licht voor verdere uitbreiding zone 30 in Blankenberge RSS

Eerder werd het lokaal mobiliteitsplan goedgekeurd in de gemeenteraad van februari 2023. Daarin wordt werk gemaakt van een stapsgewijze uitrol van de zone 30 in Blankenberge.

Na de introductie van een zone 30 in het noordelijke deel van de stad (ten noorden van de Vredelaan, Zuidlaan en Koning Albert I-laan), werd ook een zone 30 geïntroduceerd in de Frontwijk en in de zone rond het Kinderdagverblijf ‘t Schelpje. Daarnaast werd ook een nieuwe fietsstraat gerealiseerd ter hoogte van de Ontmijnersstraat. Daar is ook de snelheid aangepast.

Het lokaal bestuur ontving vanuit de buurt rond de Scharebrugstraat en de Blankenbergse Dijk een petitie voor de introductie van een zone 30. In functie hiervan werden door de politie in twee periodes snelheidsmetingen uitgevoerd. Daaruit bleek dat de gemiddelde snelheid tussen 26 km/u en 31km/u lag. Ook de limietsnelheid voor de eerste 85% van de voertuigen was niet uitzonderlijk hoog (tussen 34 km/u en 40 km/u). Deze eerste cijfers bevestigen dus dat het overgrote deel van de bevolking zijn snelheid daar aanpast aan de omgeving, na de invoering van de zone 30 zal dat nu ook kunnen worden afgedwongen van de hardrijders. Het college van burgemeester en schepenen volgt het advies van de stedelijke verkeers- en mobiliteitscommissie.

Met deze beslissing geeft het lokaal bestuur verder vorm aan de voorstellen die de gemeenteraad goedkeurde in het kader van het lokaal mobiliteitsplan. In de stedelijke verkeers- en mobiliteitscommissie was er een unaniem voorstel om de zone 30 uit te breiden met een zone ter hoogte van de Scharebrugstraat/Blankenbergse Dijk en aanpalende straten. De stedelijke verkeers- en mobiliteitscommissie zal nu verder onderzoeken wat de exacte afbakening van de nieuwe zone zal zijn en hoe de modaliteiten zullen worden uitgewerkt, maar er is een principieel akkoord.

Gepubliceerd op dinsdag 24 september 2024 11 u.