Minimale levering van elektriciteit voor wie Prepaid en exclusief nachttarief heeft

Als je klant bent bij de netbeheerder en voor elektriciteit betaalt via Prepaid (vroeger ‘budgetmeter’), kan je tussen 1 november en 31 maart onder bepaalde voorwaarden een minimale levering elektriciteit aanvragen om jouw woning te verwarmen.

Voorwaarden

  • Je bent klant bij de netbeheerder Fluvius en betaalt voor jouw elektriciteitsverbruik via Prepaid.
  • Je hebt exclusief nachttarief.
  • Je verwarmt op elektriciteit.
  • Het OCMW in jouw woonplaats biedt een minimale levering elektriciteit aan tijdens de winterperiode.

Het OCMW kan ook voorwaarden bepalen aan het geven van de financiële steun (de opladingen), bijvoorbeeld:

  • het opstarten van budget- en/of schuldhulpverlening
  • het afbetalen van de openstaande schuld
  • maatregelen om het energiegebruik te verlagen (bijvoorbeeld een energiescan laten uitvoeren)
  • het uitvoeren van een oplading buiten de winterperiode met als doel vóór de volgende winterperiode een reserve te hebben.
  • de terugbetaling van een gedeelte van het toegekende bedrag.

Procedure

Er zijn 2 mogelijkheden om de minimale levering voor elektriciteit aan te vragen:

  1. Je neemt contact op met het OCMW in jouw gemeente
    Je vraagt best eerst of het OCMW in jouw gemeente een minimale levering voor elektriciteit aanbiedt. Zo ja, dan kan je een aanvraag indienen. Het OCMW onderzoekt jouw aanvraag en laat je weten of je in aanmerking komt.
  2. Het OCMW neemt contact op met jou
    Doorheen de winterperiode brengt de netbeheerder de OCMW’s in iedere gemeente wekelijks op de hoogte van klanten die het risico lopen om zonder verwarming te vallen. Het OCMW neemt contact met jou op en vraagt of je een minimale levering voor elektriciteit wilt. Zo ja, dan kan je een aanvraag indienen. Het OCMW onderzoekt jouw aanvraag en laat je weten of je in aanmerking komt.

Na de goedkeuring laadt het OCMW iedere 14 dagen een bedrag voor jou op, op jouw digitale meter. Je hoeft verder niets te doen.

Bedrag

De hoogte van de tussenkomst is afhankelijk van:
  • het tarief bij de netbeheerder en het sociaal tarief voor energie tijdens de laatste 3 maanden van het jaar.
  • het type woning waarin je woont.
  • of je beschermd afnemer bent of niet (dat ben je als het sociaal tarief voor energie krijgt).
  • Voor gewone afnemers is het bedrag vanaf 1 november 2024:
    • voor een appartement: 88,77 euro per halve maand
    • voor een rijhuis of hoekhuis (maximaal 2 open gevels): 125,77 euro per halve maand
    • voor een vrijstaand huis of een huis met meer dan 2 open gevels: 149,77 euro per halve maand.
  • Voor beschermde afnemers is het bedrag vanaf 1 november 2024:
    • voor een appartement: 72,77 euro per halve maand
    • voor een rijhuis of hoekhuis (maximaal 2 open gevels): 104,77 euro per halve maand
    • voor een vrijstaand huis of een huis met meer dan 2 open gevels: 125,77 euro per halve maand.

Wat meebrengen

  • Identiteitskaart.
  • EAN nummer van jouw digitale meter (staat op de meter).
  • Bewijs van inkomsten van alle gezinsleden (bijvoorbeeld loonfiches, attesten van uitkering, rekeninguittreksels...).
  • Bewijs van de vaste kosten (huur, water energie, internet, verzekeringen...).
  • Contactgegevens van jouw schuldbemiddelaar, als je die hebt.