Wees slimmer dan een phisher RSS

Trapte jij al eens in de val van cybercriminelen via een valse e-mail, sms of website? De kans bestaat, want online oplichting is een groot probleem. Gelukkig kan je dat soort berichten leren herkennen.

Wat is phishing?

Phishing, dat is online oplichting. Slimme cybercriminelen sturen je een valse e-mail of een sms met een link naar een frauduleuze website waarop ze je vragen om in te loggen. Op die manier hengelen ze naar je bankgegevens en je persoonlijke bankcodes. Zodra ze die hebben, krijgen ze vrije toegang tot je bankrekening of tot je account.

Andere phishingberichten bevatten dan weer een bijlage. Als je die opent of installeert, kan de fraudeur een virus op je toestel installeren en veel schade aanrichten, bv. je contactgegevens gebruiken, wachtwoorden lezen of gegevens stelen…

Ze kunnen je echt doen twijfelen met hun valse berichten. Daarom is het belangrijk om die valse berichten te leren herkennen.

Maatschappelijk probleem

Phishing komt zo vaak voor dat we kunnen spreken van een maatschappelijk probleem. In 2020 werden er via phishing 67.000 frauduleuze transacties uitgevoerd, voor een totaal bedrag van 34 miljoen euro. Het gebrek aan kennis bij Belgen, zorgt dat cybercriminelen massaal hun slag kunnen slaan. Niet alleen burgers trouwens, organisaties trappen ook in de val. Tijd voor wat meer waakzaamheid.

Tips

Krijg je een verdacht mailtje of telefoontje? Stel jezelf dan deze vragen:

  • Is het onverwacht? Krijg je zonder reden een bericht van de afzender: je kocht niets, had lang geen contact, enz. Controleer dan zeker verder.
  • Is het dringend? Kreeg je echt een eerste aanmaning tot betaling? Ken je die ‘vriend in nood’ wel?
  • Ken je de afzender? Controleer het e-mailadres, vaak staan er spellingsfouten in. Maar let op, zelfs een legitiem e-mailadres is geen garantie!
  • Vind je de vraag vreemd? Officiële instanties zullen je nooit vragen om via e-mail, sms of telefoon je wachtwoord, bankgegevens of persoonlijke gegevens door te geven.
  • Naar waar stuurt de link in het bericht je? Zweef met je muis over de link. Is de domeinnaam, het woord voor .be, .com, .eu, .org, … en voor de allereerste slash ‘/’ ook echt de naam van de organisatie? Bijvoorbeeld:
    • Bij de link www.safeonweb.be/tips is het domein safeonweb.
    • Bij de link www.safeonweb.tips.be/safeonweb is ‘tips’ het domein en word je dus naar een andere website geleid.
  • Word je persoonlijk aangesproken? Berichten met algemene en vage aanspreektitels, of je e-mailadres als aanspreking, negeer je beter.
  • Bevat het bericht veel taalfouten? Ook al zorgen doorgewinterde cybercriminelen voor correcte taal, taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.
  • Zit het bericht in je Spam/Junk folder? Zo ja, wees extra voorzichtig. Je kan ook zelf verdachte berichten markeren als Spam of Junk en zo anderen waarschuwen.
  • Probeert iemand je nieuwsgierig te maken? Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichten met een link als "Kijk wat ik over jou las ..." of "Ben jij dit op deze foto?", maar laat je niet vangen.

Toch in de val getrapt? 

Safeonweb biedt hulp. Lees hier wat je dan moet doen.

Acties

Je staat als internet gebruiker niet machteloos. Er zijn twee slimme acties die je zeker kan ondernemen: 

  • Stuur frauduleuze berichten altijd door naar verdacht@safeonweb.be. Het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) laat de verdachte linken in deze berichten blokkeren. Zo lopen minder oplettende internetgebruikers geen gevaar.
  • Download de Safeonweb app. Deze gloednieuwe app waarschuwt je voor cyberdreigingen en nieuwe phishingberichten.

Samen blijven we waakzaam!

www.safeonweb.be

Gepubliceerd op maandag 22 november 2021 12 u.